Wednesday 2 November 2011

Sirna Terokaan


Teruskan terokaan mencari sinarNYA..Aku lelah dengan asakan dunia..
Aku lemah disaat yang lain gagah..aku tersungkur disaat yang lain mashyur..
Aku terlena disaat yang lain diambang cintaNYA..
Ya ALLAH,cinta MU terlalu AGUNG..
Teringat kata-kata seorang sahabatku “aku pingin hidup diatas 1 kalimah cinta padaNYA..
YA!! Syurga itu mahal harganya bukan untuk orang yang leka dan alpa yang terlena nyenyak diulik dunia tapi bagi mereka yang sedar & beriman..

Kata imam ghazali: “meneliti dan mengenali diri sendiri merupakan kunci rahsia mengenal ALLAH”


Siapakah diri ini???
YA!!tepat kata-kata mu..kita hanyalah hamba..


Tapi ketahuilah bahawa hamba itu terbahagi kepad 3 iaitu:
1-ahli dunia
2-ahli akhirat
3-ahlullah

Aku rindu akan tarbiah,kangan & dahagakan cintaNYA..
ALLAH..hati kian resah,gelisah,bila kekosongan mengisi bukan santapan rohani..
Hati buntu bila cinta biberi bukan kepada yang HAQQNYA..



“Tidak berkumpul cintaKU dan cinta dunia dalam 1 hati”


Cinta dunia sedikit demi sedikit memakan hatiku..     
Ya..inginku kongsi
Ahli dunia: dia adalah orang yang begitu asyik dengan dunia..resah gelisah apabila kehilangan pangkat atau jawatan..
Ahli akhirat:dia adalh orang yang asyik membilang-bilang amalannya..ya aku sudah tahajud ari nie..ia sudah mencukupi..merasa senang dengan amalannya..melakukan ibadah kerana takut akan azab siksaNYA..
Ahlullah:ALLAH..ahli ALLAH ialah orang yang begitu asyik dengan cinta NYA..rindu kepadaNYA..
YA!!dimanakah kita berda sekarang??
Samada sedih dan resah kerana kehilangan jawatn atau gelaran??atau asyik membilang-bilang amalan??
Atau kita rasa dukacita dek kerana kasih dan rindu kepadaNYA..lidah ini tidak pernah berhenti daripada berzikir mengingatiNYA..
ALLAHUAKBAR..


Teringat aku akan kata-kata rabiah al-adawiyah:
Aku cinta pada MU kerana 2 sisi cinta,cintakan diriMU
          Dan cinta kerana Engkau patut dicintai.
Aku cinta akan diriMU,
          Aku selalu menginagtiMU,bukan yang selainMU.
Adapun cinta kerana Engkau patut dicinta,
          Aku tidak mengetahui alam sebelum tahu diriMU.
Tiada puji dalam hal ini, dan itu bagi diriku,
          Tetapi puji dalam hal ini,dan itu hanya milikMU.




5 comments:

  1. wahhh entry besttt! "cinta dunia y memakan hati" suka ayat tu...T.T
    xsaba nk tunggu next entryy dear :)

    ReplyDelete
  2. ALLAHUAKBAR..doakan yang terbaik la ek..hehehe..

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum~ ^_^ nice entry pertama!

    Alhamdulillah...kejarlah akhirat nescaya dunia turut mengejarmu..=')

    pinknya~ aha~ mungkin Mije boleh pelbagaikan lagi warna tulisan, guna yg lebih gelap ke, mcm biru gelap, hitam, mungkin nampak sikit. Tulisan jenis bulat sikit ke, sejak bila Mije suka tulisan cacing kerawit ni. Apa pun, overall, ok! b2 tunggu entri seterusnya! ^_~

    p/s: b2 ambik link blog Mije letak dlm bloglist b2 ye~<3

    ReplyDelete
  4. okey..buatlah ape2 pom b2..hehehe..ehm time kasih atas komen yang membina itu..hehehe..minat kat tulisan cacing neh sejak kawan ngan iswani..bising macam cacing..hehehe..pae da~

    ReplyDelete