Wednesday 9 May 2012

kuasa imaginasi :)


Bismillahirrahmanirrahim..

Ehm..teringat satu cerita..nak kongsi la kat sini..

Ada 3 orang pekerja ne kan, kerja dia buat rumah. Pastu ada la seorang ne namanya ali datang dan bertanya la kepada 3 orang pekerja ni.

Ali: ko sedang buat apa ne??
Pekerja A: aku sedang susun batu bata.

Pastu Ali tanya la plak pekerja B
Ali: ko buat apa tu??
Pekerja B: aku sedang buat kerja untuk dapatkan rm8 sejam.

Selepas itu, Ali pun tanya la plak pekerja C.
Ali: ko buat apa tu??
Pekerja C: aku sedang membina sebuah rumah yang amat cantik yang dapat meneduhkan penghuni yang mendiami rumah ne.

Okey..nak tanya,pekerja yang mana agak2 yang akan berjaya dalam hidupnya dan tidak kekal dalam pekerjaan yang lama???????

Sape?? Teka2..hehe…

Betul…mesti lah pekerja C..

Kenapa???

Sebabnya pekerja C tu dah imagine dah apa yang akan dia hasilkan. Dia ada matlamat dan perancangan yang jelas pada masa akan datang.

Same lah kita, exam, orang tanya “nape bace??” Kita jawab “kita nak exam”. So kita dapat exam je la..tapi berbeza  kalau kita jawab “aku nak tahu tentang ini,aku nak jadi pensyarah,aku nak ajar kat orang dan aku nak amal apa yang aku belajar.”

 Kita akan dapat tahu, dan bukan belajar atas dasar exam semata-mata dan tidak mustahil kita dapat jadi pensyarah yang berjaya.

Kita dah mula imaginekan apa yang kita nak dan apa yang kita akan capai.
Kuasa imaginasi mampu mengubah minda dan kehidupan seseorang.
Hebatkan ALLAH…Cuma kita je nak guna atau tak. J

We are what we are thinking.

                         

3 comments:

  1. naya..aku ingat a yg betul..haha~

    ReplyDelete
  2. haha..sian kat ko mina,haha..takpe2..
    waw!! terbaikkkkkkkk qilah..mina ngan qilah memang terbaik :)

    ReplyDelete