Thursday 1 December 2011

tafakkur



cinta!!



Heningnya suasana pagi ini..kedengaran burung berkicau-kicauan..gembira nampaknya sang burung..cemburu hati ini..jiwa ini diselaputi rasa yang penuh hiba..terasa jauh dari YANG MAHA ESA..terasa dosa2 semalam menggangu fikiran..menyempitkan ruang..huh!!aku mesti berubah..mesti!!!andainya selepas dari detik ini nyawaku ditarik ape yang aku nak bawa bertemu si DIA..
Aku terus termenung melayan perasaan..terus hanyut dibuai udara pagi..tapi lamunan ku hanya sebentar  cuma, aku teringat kan buku yang baru aku beli iaitu”penawar bagi hati”.buku itu kubelek-belek,mencari  bab yang menarik minatku..tibalah pada satu bab tentang RABI`AH AL-ADAWIYAH. Siapa yang tak kenal dengan nama tersebut..rabiah ialah seorang sufi yang  terkenal dalam sejarah islam.
Dia sering bermunjat kepada  YANG MAHA BERKUASA..tidak pernah jemu untuk mengadu kepadaNYA.aku terus meneliti bait2 ucapannya sewaktu kesunyian di ketenangan malam ketika bermunajat kepada YANG MAHA PENGAMPUN.
“Ya Allah, ya Tuhanku. Aku berlindung diri kepada Engkau daripada segala yang ada yang boleh memesongkan diri daripada-Mu, daripada segala pendinding yang boleh mendinding antara aku dengan Engkau!
“Tuhanku! bintang-bintang telah menjelma indah, mata telah tidur nyenyak, semua pemilik telah menutup pintunya dan inilah dudukku di hadapan-Mu.
“Tuhanku! Tiada kudengar suara binatang yang mengaum, tiada desiran pohon yang bergeser, tiada desiran air yang mengalir, tiada siulan burung yang menyanyi, tiada nikmatnya teduhan yang melindungi, tiada tiupan angin yang nyaman, tiada dentuman guruh yang menakutkan melainkan aku dapati semua itu menjadi bukti keEsaan-Mu dan menunjukkan tiada sesuatu yang menyamai-Mu.
“Sekelian manusia telah tidur dan semua orang telah lalai dengan asyik maksyuknya. Yang tinggal hanya Rabi’ah yang banyak kesalahan di hadapan-Mu. Maka moga-moga Engkau berikan suatu pandangan kepadanya yang akan menahannya daripada tidur supaya dia dapat berkhidmat kepada-Mu.”
MASHAALLAH..sungguh bahagia apabila hati yang lembut seperti beliau..selalu bertafakkur di kala manusia lena dibuai mimpi indah tapi dia hanyut dibuai cinta nan suci..Bukan itu sahaja yang menarik minatku,Beliau juga pernah bersyair mengenai cinta kepada ALLAH.

Aku cinta pada-MU kerana dua sisi cinta,cintakan diri-MU dan cinta 
kerana Engkau patut dicintai…

SUBHANALLAH,begitu kuat cintanya kepada YANG MAHA PENGASIH..bagaimana denganku??
YA ALLAH,sesungguhnya perjalanan orang2 soleh zaman dahulu berusaha bermujahadah ke atas hatinya menempuh pelbagai kesusahan dan penderitaan akhirnya mereka hidup dimuliakan ALLAH S.W.T dan kemudian mereka ditempatkan bersama para kekasihNYA..tapi bagaimanakah dengan diri ini????
YA ALLAH, sesungguhnya tiada cinta yang agung selain cinta MU..
teringat akan lagu dilema cinta ilahi oleh forheart:


OH TUHAN..
KEMANAKAH CINTAMU??
KEMANAKAH RINDUMU?? 
DAN
KEMANAKAH KEREDHAANMU??
KEMANAKAH RESTUMU??
DILEMA CINTA INI MERUNGSINGKAN HATIKU..
KU HARAPKAN CINTAMU ILAHI..
DILEMA CINTA INI MERUNGSINGKAN HATI KU..
MOGA KU DAPAT KEREDHAANMU..
YA ALLAH..
JANGAN KAU TINGGALKN DAKU DALM KEGELAPAN
KEKELAMAN..
YA ALLAH..PELUKLAH HATI INI YA ALLAH..
AKU LEMAS YA ALLAH..LEMAS DENGAN GODAAN DUNIA..


talkinkan jiwaku yang sudah lama mati kering dari sinar tarbawi..
jarang benar ia ingat pada tuhan..
pecah berderai dirodok dugaan ujian..
talkinkan hatiku yang sudah lama beku..
tak terkesan dengan pesan rasul..
lautan maksiat umpama lalat tumpang lalu..

talkinkan jasadku yang sudah lama kaku..
payah benarberkhidmat untuk Islam..
lebih enak bergomoldengan bantal dan tilam..
talkinkan akalku yang sudah lama lumpuh..
jangan bebankan aku dengan masalah dunia akhirat..
ah persetankan masalah ummat,.
hal aku lebih berat..
talkinkan aku yang sudah lama tenat..
tergadai ibadah kerana maksiat..
ternoda akhlak kerana ikhtilat..
tercalar maruah kerana tabaruj aku tak mahu kalah..
talkinkan aku..


YA WADUD..YA RAHMAN…YA ALIM…
IGHFIR ZUNUBI…YA ALLAH..

1 comment:

  1. termuhasabah sebentar.. jazakillahhu khair alang..:) teruskan menulis..bisa menarik hati orang membacanya..^_^

    ReplyDelete